''Budaya sekolah yang terlalu menekankan pencapaian akademik telah menimbulkan beberapa masalah di kalangan remaja yang boleh dikategorikan kepada tiga iaitu ketidakseimbangan yang ketara pencapaian akademik, pelanggaran peraturan tatatertib dan masalah emosi (takut dan menarik diri).''
Sistem pendidikan negara sama ada peringkat sekolah atau pun pusat pengajian tinggi sepatutnya sentiasa digubah dan dikupas semula. Ini kerana dalam menjadikan negara Malaysia sebagai sebuah negara maju dan berdaya saing terutamanya dalam arus globalisasi kini, sistem pendidikan perlu sentiasa dikaji dan dikupas secara berterusan agar sistem pendidikan di negara ini selaras dengan sistem pendidikan di negara maju. Bukannya apa, hal ini adalah kerana sistem pendidikan adalah aset utama kemajuan negara. Maka, dalam menghasilkan satu sistem pendidikan yang bermutu ia perlulah keluar daripada kompongan yang mengcengkam. Pelajar kita sepatutnya menjadi lebih kreatif dan tidak perlu takut-takut untuk menghasilkan sesuatu yang kreatif. Saya percaya, di luar sana, ramai pelajar kita yang bersifat kreativogenik dan mampu menghasilkan sesuatu yang berbentuk inovatif
Berbicara seketika mengenai pembelajaran dalam Bahasa Malaysia atau Inggeris, kita tidak sepatutnya meletakkan satu garis yang kasar dalam memilih apakah medium bahasa yang akan digunakan. Sebaliknya, pendekatan dengan mengunakan kedua-dua bahasa itu adalah lebih diperlukan. Ini kerana dalam menghasilkan pelajar yang mampu berkomunikasi dengan Bahasa Inggeris yang mana akan mengerakkan kita ke arah internasionalisasi, pelajar kita juga perlu fasih dan berkemahiran dalam mengunakan bahasa ibunda. Dalam erti kata lain, kita sedang mengejar sesuatu yang kedepanan tetapi pada masa yang sama kita tidak lupa tentang apa yang sudah kita ada. Sesuatu yang sudah ada perlu diperkuat dan apa yang mendatang harus diperkasakan!
Dalam pada itu juga, pihak kerajaan terutama kementerian pelajaran dan juga sekolah atau pusat pengajian sepatutnya tidak mengabaikan pelajar yang memperolah keputusan yang rendah. Mungkin Institut Kemahiran yang ada pada hari ini bagi mengisi pelajar yang gagal mendapat kelulusan yang baik patut di kaji semula. Mereka sepatutnya bukan sahaja diberikan pelajaran mengenai kemahiran tetapi juga perlu di ajar mengenai perniagaan bagi memasarkan kemahiran mereka, pelajaran mengenai komunikasi sepatutnya juga diajar iaitu sebagai batu asas, di mana pelajar-pelajar tadi mampu berkomunikasi dengan baik. Ini kerana, kebanyakkan pelajar IKM gagal mengkomunikasikan kemahiran yang pada mereka kepada masyarakat
Selain itu juga, pelajar-pelajar pengajian tinggi juga perlu diberi pelajaran mengenai kemahiran, bukan sahaja mengenai cara berfikir secara kreatif dan kritis sahaja. Dengan sistem pendidikan 'liberal arts' kita akan mampu melahirkan pelajar dan juga warga negara yang berserba boleh serta mampu melawan arus globalisasi. Seterusnya mereka akan mampu bersaing dengan pelajar-pelajar dari negara maju.
Disini saya mahu mencadangkan agar sistem pendidikan kita tidak terlampau mengongkong para pelajar dan juga sistem 'liberal arts' sepatutnya menjadi tunjang dalam dasar pendidikan negara. 'Liberal arts' akan menlahirkan pelajar yang berkemampuan berfikir dari pelbagai prespektif dan bukan sahaja dalam ruang lingkup bidangnya. Sebagai contohnya, pelajar jurusan sains juga perlu diajar sedikit sebanyak mengenai perniagaan, kesenian, undang-undang, dan sastera. Melalui sistem pendidikan 'liberal arts' kita akan berjaya menlahirkan pelajar yang berdaya saing dan individu yang berpengetahuan tinggi. Ini kerana ilmu pengetahuan adalah tunjang kepada individu yang cemerlang.
Thursday, May 10, 2007
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment