Wednesday, February 21, 2007

APEC yang Pincang

Asia Pasific Economic Cooperation (APEC) adalah satu forum yang terbentuk akibat kebimbangan (fear over) terhadap kegagalan Pusingan Uruguay (GATT) yang akhirnya akan menimbulkan dasar ‘protectionsim’ dikalangan negara-negara dalam mengadakan hubungan perdagangan yang akhirnya akan menwujudkan persaingan blok. APEC juga muncul akibat daripada perubahan politik secara mengejut di negara-negara Eropah Timur dan juga bekas-bekas negara Soviet(USSR) selepas berakhirnya Perang Dingin dan juga wujudnya untuk kecenderungan untuk saling kebergantungan diantara negara-negara Asia Pasifik.
Akhirnya Perdana Menteri Australia Bob Hawke telah mencadangkan penubuhan APEC setelah beliau melihat pelbagai cubaan dalam menubuhkan kumpulan kerjasama di rantau Asia Pasifik. Sejajar dengan itu, APEC secara rasminya telah ditubuhkan pada tahun 1989 apabila menteri ekonomi dan pedagangan daripada 12 negara rantau Asia Pasifik mengadakan persidangan pertama di Canberra, Australia pada 6 hingga 7 November yang di pengerusikan oleh Menteri Luar Australia iaitu Gareth Evans. Forum yang dibentuk di Canberra ini telah melaksanakan satu langkah besar dalam mengalang kerjasama ekonomi sehingga menjadi satu forum yang konsultasi (bertukar-tukar pendapat), dialog, dan sebuah lembaga informal yang kerjasama ekonominya yang dipandu melalui pendekatan liberalisasi, melakukan inisiatif secara kolektif dan untuk mendukung keberhasilannya dilakukan secara konsultasi yang intensif secara terus menerus diantara 21 negara anggota .
Pada awal penubuhan APEC terdapat 12 negara asal iaitu Australia, Brunei, Canada, Indonesia, Jepun, Korea Selatan, Malaysia, Filipina, Thailand, Singapura, dan Amerika Syarikat. Sejak daripada itu, wahana yang utama di kawasan Asia Pasifik ialah untuk meningkatkan kerterbukaan ekonomi dan mempratikkan kerjasama ekonomi. Pada tahun 1991, China, Taiwan, dan Hong Kong telah diterima masuk ke dalam APEC dan disusuli kemasukkan Papua New Guinea dan Mexico pada tahun 1993 serta Chile pada tahun 1994. Pada tahun 1998 tiga negara baru diterima masuk ialah Rusia, Peru, dan Vietnam.
Kerjasama ekonomi APEC adalah satu forum kerjasama ekonomi yang terbuka, tidak mengikat (non-binding), informal, tetapi masih lagi berada dalam koridor displin WTO dan berlandaskan perjanjian antarabangsa yang dibentuk di Canberra pada November 1989. Matlamat utama APEC telah dibentuk semasa Persidangan Seattle, Amerika Syarikat pada tahun 1993, matlamat utama APEC ialah untuk mewujudkan satu komuniti ekonomi yang berdasarkan pada semangat keterbukaan dan pengintergrasian serta bekerjasama dalam mengadakan pertukaran barangan, perkhidmatan, dan pelaburan secara bebas(tanpa diskriminasi), pertumbuhan ekonomi yang lebih luas secara dengan kehidupan dan pendidikan yang lebih tinggi .

Prinsip umum kerjasama ekonomi APEC

1) menyeluruh (comprehensiveness), iaitu mencakupi semua hal mengenai perdagangan dan pelaburan yang bebas dan terbuka
2) selaras dengan kehendak WTO (WTO-consistensy), iaitu langkah liberalisasi mengikut lunas-lunas yang terkandung dalam WTO
3) tiada diskriminasi (non-discrimination) hasil liberalisasi ini, dinikmati oleh semua negara ahli dan juga bukan ahli
4) ketelusan (transparency), menjamin ketulusan dalam setiap program kerjasama secara biletaral mahupun multiletaral
5) mengurangkan dasar halangan atau pun ‘protectionsm’
6) ‘Simultaneous start, Continuous Process & Differentiated Timetable’, iaitu proses liberalisasi dilakukan dengan segera, berkesinambungan dan tetap melihat kepada tahap perkembangan ekonomi negara – negara anggota
7) Fleksibel, iaitu fleksibeliti dalam menghadapi isu yang muncul dari perbezaan tahap ekonomi negara-negara anggota
8) Kerajasama, iaitu satu kerjasama ekonomi dan juga teknikal (ecotech) yang mana mendukung proses liberalisasi akan ditempuh secara aktif






JADUAL MESYUARAT APEC
Nombor Tarikh Negara Tempat Website Rasmi
1st 1989, November 6–November 7
Australia
Canberra

2nd 1990, July 29–July 31
Singapore
Singapore

3rd 1991, November 12–November 14
South Korea
Seoul

4th 1992, September 10–September 11
Thailand
Bangkok

5th 1993, November 19–November 20
United States
Seattle

6th 1994, November 15
Indonesia
Bogor

7th 1995, November 19
Japan
Osaka

8th 1996, November 25
Philippines
Manila / Subic

9th 1997, November 24–November 25
Canada
Vancouver

10th 1998, November 17–November 18
Malaysia
Kuala Lumpur

11th 1999, September 12–September 13
New Zealand
Auckland

12th 2000, November 15–November 16
Brunei Darussalam
Brunei

13th 2001, October 20–October 21
People's Republic of China
Shanghai

14th 2002, October 26–October 27
Mexico
Los Cabos

15th 2003, October 20–October 21
Thailand
Bangkok

16th 2004, November 20–November 21
Chile
Santiago de Chile
http://www.apec2004.cl

17th 2005, November 18–November 19
South Korea
Busan
http://www.apecbusan.org/

18th 2006, November 18–November 19
Vietnam
Hanoi
http://www.apec2006.vn

19th 2007, September 08–September 09
Australia
Sydney
http://www.apec2007.org/

Diperolehi daripada http://en.wikipedia.org/wiki/APEC
*setiap persidangan akan membincangkan isu yang diusulkan semasa persidangan yang sebelumnya

Struktur Organisasi APEC
Perlembagaan APEC didukung oleh enam unit jawatankuasa dan lima sub-jawatankuasa Senior Official Meeting (SOM). Berikut ialah carta organisasi APEC:
1) APEC Economic Leaders Meeting (AELM)
Merupakan pertemuan tahunan yang menentukan arah kerjasama ekonomi APEC
2) Ministerial Meeting (MM)
Pertemuan yang dihadiri oleh para Menteri Luar Negeri dan Menteri Perdagangan Ekonomi untuk memutuskan sesuatu program kerjasama APEC
3) Sectoral Ministerial Meetings
Pertemuan Menteri dari pelbagai bidang seperti pendidikan, tenaga, kewangan, industri kecil dan menengah, telekomunikasi dan informasi, perdagangan dan perhubungan
4) APEC Business Advisory Council (ABAC)
Merupakan badan tetap dalam sektor perniagaan dan swasta yang turut memberi idea dan pendapat kepada para pemimpin APEC mengenai hal-hal yang berkaitan dengan agenda liberalisasi, fasilitasi perdagangan dan pelaburan
5) APEC Secretariat
Mendukung kegiatan daripada jawatankuasa dan kumpulan kerja (working group) serta berperanan melaksanakan program APEC
6) Senior Official Meeting (SOM)
7) Satu jawatan kuasa yang penting dalam mempersiapkan pertemuan pada peringkat menteri berdasarkan perakuan yang dicapai dalam APEC Economic Leaders Meeting (AELM)

PENCAPAIAN APEC
Sejak penubuhannya 1989, Apec telah menjadi antara kuasa ekonomi yang paling dinamik, dalam dekad pertama kelahirannya, negara ahli telah menjana hampir 70% pertumbuhan ekonomi global. Nilai export negara ahli apec adalah setinggi 113% yang menyumbangkn nilai sebanyak 2.5 trillion US dolar. Pertumbuhan FDI secara keseluruhan negara ahli ialah 210% dan bagi negara berpendapat rendah peningkatan yang paling mendadak iaitu 475%. Pertumbuhan ekonomi negara berpendapatan rendah (lower income apec economies) ialah secara puratanya ialah 61% . Menyentuh kepada perdagangan bebas yang telah menjana ekonomi Asia Pasifik secara amnya, APEC menyatakan jentera pertumbuhan ekonomi serantau menjadi satu sistem perdagangan pelbagai hala yang kukuh di mana pemimpin APEC telah memberi sokongan kepada WTO sejak menyertai mesyuarat para pemimpin ekonomi dunia. Para pemimpin percaya APEC sebagai satu forum ekonomi perdagangan yang tertinggi yang perlu dimanifestasi oleh kepimpinan dalam mengukuhkan sistem perdagangan pelbagai hala. Hal ini seterusnya akan menjanjikan satu pengukuhan ekonomi secara kolektif di rantau Asia Pasifik.
Selain itu juga, APEC berjaya menwujudkan peluang pekerjaan, iaitu sebanyak 195 juta pekerjaan baru dan daripada nilai itu 174 juta peluang pekerjaan ini adalah di kawasan ‘lower income economies’, seterusnya menyumbang kepada kemahiran dan pendidikan serta menyediakan satu jaringan sosial yang kuat . Kemajuan sosial, hasil daripada tinjauan United Nation Development Programme (UNDP) menunjukkan index pembangunan manusia di negara berpendapatan rendah meningkat hampir 18%. Kemiskinan di negara Asia tenggara dan Asia timur semakin berkurangan, menujukkan kadar KDNK negara ahli semakin kuat dan kekuatan kuasa ekonomi APEC itu sendiri. Pelaburan dalam modal insan telah meningkatkan taraf kecekapan dan pendidikan negara-negara Apec . Malah para penduduk Asia Pasifik juga mendapat menikmati kos kehidupan yang rendah kerana pengurangan tarif dan cukai serta perdagangan yang kompetitif akan menyebabkan barangan dan perkhidmatan ditawarkan pada harga yang lebih rendah daripada barangan keperluan sehinggalah kepada untuk memenuhi kehendak penguna yang tidak terbatas. Dengan ini melihatkan sub-kejayaan APEC iaitu menyediakan satu ‘choosen platform’ kepada penguna . Kemajuan yang dicapai oleh Apec ini kerana struktur gagasan ini berkembang melalui proses dan bukan menerusi struktur ketat. Pertembungan antara kecenderungan Amerika mengenakan jadual ketat dalam melonggarkan tarif dengan kecenderungan Asia supaya mekanisme perdagangan fleksibel bagi negara membangun sudah dapat diimbangi. Hal ini, jelas menampakkan kejayaan APEC dalam bidang sosio-ekonomi yang sedikit sebanyak mampu menyediakan tahap sosial yang lebih tinggi kepada rakyat Asia Pasifik.
Kejayaan dalam mewujudkan ‘Bogor Goal’ dilihat satu pencapaian terbesar APEC sejak hampir 16 tahun penubuhannya. ‘Bogor Goal’ atau ‘matlamat Bogor’ merupakan deklarasi APEC pada tahun 1994 yang diadakan di Bogor, Indonesia yang mena telah dipengerusikan oleh Presiden Suharto untuk menwujudkan satu visi kerjasama ekonomi yang berlandaskan sistem perdagangan bebas, terbuka, dan adil. Selain itu juga, Bogor Goal juga bertujuan untuk memperkuatkan sistem perdagangan yang multilateral yang terbuka dan meningkatkan liberalisasi perdagangan dan perkhidmatan serta meningkatkan tahap liberalisasi melalui penurunan tarif, koata, dan syarat-syarat yang ketat . Ini bermakna, perdagangan tanpa dasar protectionism dan mampu menwujudkan pengaliran modal secara bebas. Bogor Goal juga menetap keberhasilan matlamat ini pada tahun 2010 bagi negara maju dan 2020 bagi negara membangun. Pendekatan yang dilakukan Bogor Goal ialah melalui kesepakatan visi (roadmap) kerjasama APEC iaitu Osaka Action Agenda (OAA). Di dalam kerangka OAA ini pula mengandungi Collective Action Plans (CAPs) dan Individual Action Plans (IAPs) . CAPs ialah satu program yang lebih bersifat kolektif manakala IAPs pula lebih bersifat unilateral yang digalas pada dasar kesukarelaan. Para pemimpin APEC juga menyatakan keyakinan mengenai usaha kedua-dua kolektif dan individu ke arah Matlamat Bogor telah menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi yang berkekalan dalam maju sebagai satu pencapaian penting dalam hal-ehwal masyarakat APEC . Hasil daripada OAA ini juga telah berjaya mewujudkan Manila Action Plan for APEC (MAPA) yang dicapai pada 1996 semasa persidangan di Manila . CAPs dan IAPs dirangkum secara bersama dalam konteks MAPA dalam menjalankan kerjasama ekonomi yang lebih berkesan. Hal ini bermaksud MAPA ialah fasa kepada inplementasi kepada OAA .
Hasil daripada kerjasama, pertemuan yang erat dan forum ekonomi yang diadakan setiap tahun bukan sahaja menunjukkan kemajuan APEC ke arah pencapaian Matlamat Bogor, tetapi juga membincang kaedah-kaedah untuk mencapai sasaran-sasaran itu. Pada masa sama, mereka akan bertukar pendapat bagaimana Perjanjian Perdagangan Serantau (RTA) atau Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA) boleh menyumbang ke arah perdagangan yang lebih bebas di rantau ini serta mempertimbangkan langkah memudahkan perdagangan yang boleh dirangkumkan dalam RTA atau FTA. Mesyuarat Menteri-Menteri itu akan turut mempertimbangkan syor-syor untuk memperkemas proses APEC, memfokus kepada isu-isu ekonomi dan perdagangan dan memastikan program-program kerja memenuhi keperluan mereka yang berkepentingan, terutama komuniti perniagaan. Menteri-Menteri juga akan membincang berbagai isu-isu lain yang memberi kesan kepada perdagangan dan pelaburan serta mempertimbangkan tindakan-tindakan individu dan bersama yang sesuai untuk diambil oleh anggota-anggota APEC. Isu-isu ini termasuk kerjasama teknikal dan pembinaan kapasiti; hak harta intelek; anti-rasuah dan ketelusan; pencegahan keganasan dan perdagangan yang selamat; penyakit selsema burung dan perkara-perkara keselamatan kesihatan lain; kesediaan menghadapi bencana; dan keselamatan tenaga (keselamatan bekalan) dan harga minyak yang tinggi. Contoh lain kejayaan idea APEC juga dapat dilihat semasa Forum Vancouver yang mengetengahkan istilah baru iaitu Pembukaan Awal Sektor Tertentu Secara Sukarela (EVSL) yang bermakna setiap anggota Apec akan mengemukakan cadangan masing-masing untuk membuka lebih awal dan secara sukarela pasaran sektor tertentu di negara mereka. Sebanyak 40 cadangan sudah diterima oleh negara anggota untuk dikemukakan . APEC berharap konsesi sukarela ini yang mungkin diumumkan beberapa negara mampu mempercepat proses pembukaan pasaran di negara anggota Apec, khususnya dan dunia amnya. Oleh itu, jelas menunjukkan bahawa perjumpaan APEC pada setiap tahun telah berjaya mewujudkan satu idea mengenai inisiatif bagi memudahkan perdagangan yang selamat, pembinaan kapasiti dan kerjasama teknikal untuk penyertaan lebih berkesan dalam sistem perdagangan pelbagai hala dan perkongsian kekayaan serta mampu menyediakan ketahanan dan kekuatan kepada ekonomi rantau Asia Pasifik.

KELEMAHAN APEC
Dalam menjayakan segala perancangan dan implementasi APEC, terdapat banyak cabaran, halangan, dan kelemahan yang terpaksa ditempuhi sepanjang 16 tahun kewujudannya di arena ekonomi antarabangsa. Antara kelemahan APEC yang paling ketara, ialah dominasi negara Amerika Syarikat dalam setiap forum dan juga struktur organisasi APEC itu sendiri. Malah, Amerika Syarikat juga mahu menyertai APEC agar mereka mendapat keistimewaan dalam berurusan dengan negara-negara APEC yang mana mereka tidak dapat kecapi selama ini. Hal ini bukan sekadar keistimewaan, tetapi juga lebih rapat dengan peluang untuk mendapat pasaran yang lebih luas untuk memasarkan produk keluaran mereka. Oleh itu, tidak hairanlah mengapa Amerika Syarikat sedaya upaya menentang kewujudan East Asean Economic Group (EAEG), yang mampu memberi saingan kepada ekonomi mereka, malahan juga secara tidak langsung akan menyingkirkan peranan Washington dalam rantau Asia.
Dalam pada itu, APEC juga dikatakan sudah hilang taring. Hal ini kerana APEC bukan sahaja membincangkan bidang ekonomi sahaja tetapi juga sudah menlibatkan isu keselamatan dan terrorisme . Isu sebegini sebenarnya tidak perlu dibincangkan di forum persidangan APEC, kerana isu keselamatan dan terrorisme ini sepatutnya difokuskan di forum anjuran Persatuan Bangsa-bangsa Bersatu, Nato, Majlis Keselamatan (Safety Council), dan sebagainya yang lebih kepada menfokuskan kerjasama dalam bidang keselamatan dan pertahanan. Hal ini telah menimbulkan tanda tanya mengenai niat Amerika Syarikat dalam penyertaan mereka dalam APEC, sama ada untuk mempergiatkan pertumbuhan ekonomi serantau atau untuk mempergiatkan campur tangan dalam urusan pentadbiran negara lain (new colonialism?). Seterusnya APEC masih lagi dihantui oleh pemanfaatan kepentingan anggota tertentu, sepertimana Amerika Syarikat yang kelihatan mengunakan APEC dalam menjalankan dasar dan untuk mendapatkan kepentingan nasional mereka
Selain itu juga, APEC juga dikatakan sebagai forum hanya diperingkat wacana dan bicara politik semata-mata. Hal ini kerana sifat yang paling ketara dalam menjalankan kerjasama antara ahli anggota ialah non-binding, iaitu tidak mengikat segala peraturan atau hasil yang dicapai disetiap forum. Maka segala perbincangan yang dicapai semasa pertemuan antara negara ahli seperti cakap-cakap kosong sahaja. Hal ini jelas mengambarkan APEC merupakan forum yang longgar yang bergiat berdasarkan persetujuan umum di antara pimpinan-pimpinan negara anggotanya pada pelbagai peringkat. Pengerusi atau ketua, yang lebih berfungsi sebagai koordinator, digilir saling bergantian di antara anggota-anggotanya, yang sekaligus bertanggungjawab terhadap pertemuan tahunan peringkat menteri ataupun ketua negara. Jadi, organisasi ini lebih menyerupai forum, tetapi tetap memiliki agenda-agenda konkrit yang dilaksanakan sebagai kegiatan bersama sekaligus mendasari kesepakatan-kesepakatan yang telah diambil pada peringkat perdana menteri. Para pemimpin negara-negara anggota sepakat untuk melakukan kerja sama pada tahun 1991 dalam bentuk program kerja dan pelbagai kegiatan yang dirasakan mempunyai manfaat di antara sesama anggota. Langkah-langkah kegiatan bersama hanya dapat dikerjakan secara kolektif setelah ada kesepakatan di antara anggota-anggotanya. Inti daripada kerjasama APEC adalah komitmen dan kesepakatan tentang apa saja yang dianggap bermanfaat secara bersama kemudian dituangkan ke dalam kerangka kerjasama. Akan tetapi, kesepakatan-kesepakatan tersebut tidak secara ketat dilaksanakan, sebagai sebuah kerangka sistem kesepakatan yang mengikat. Forum ini tidak melibatkan sistem penalti bagi negara-negara anggota yang tidak dapat melaksanakannya. Oleh itu kelemahan APEC ialah gagal menyediakan satu kerjasama yang mana melibatkan semua negara anggota tanpa memberi kepentingan kepada mana-mana negara ahli dan kerjasama ini dipratikkan dengan cara yang berkesan.
Malahan juga, isu subsidi , perdagangan bebas dan globalisasi pasaran terbuka yang seolah-olah menindas negara membangun juga telah menjadi satu kelemahan dalam APEC yang perlu diatasi. Liberalisasi perdagangan 2010 negara maju dan 2020 negara membangun adalah satu idea yang idealis, namun apa yang menjadi persoalannya mengapa negara maju seperti Jepun, kanada dan amerika syarikat terus memberi subsidi yang besar kepada penghasilan produk tempatan, hal ini jelas menampakkan negera maju masih lagi mengunakan dasar protectionism. Oleh itu produk negara membangun tidak dapat menembusi pasaran di negara maju dan untuk memberi subsidi yang sama sudah pasti negara membangun ini dibatasi kemampuan kewangan. Hal inilah yang jelas menampakkan kelemahan dalam APEC. Dr. Mahathir pernah menegaskan semasa ucapan di forum APEC;

“Malaysia tidak akan bertanding dalam bola sepak amerika (american football) tanpa menguasai permainannya terlebih dahulu, apatah lagi dari segi fizikalnya orang Malaysia dan orang Amerika adalah berbeza,maka yang kita perlukan adalah perdagangan yang fair dan seimbang dalam suatu sistem perdagangan global, bukan sekadar perdagangan bebas” .

Menlihat keadaan tersebut adalah sukar untuk semua pihak mendapat keuntungan(win-win situation) sebagaimana diharapkan. Selain itu juga, timbul tanda tanya mengenai kemampuan keberhasilan Matlamat Bogor yang kelihatan hanya membuka pasaran seluas-luasnya kepada negara maju dan juga kemampuan negara membangun bersedia dalam masa lebih kurang 15 tahun lagi dalam menyediakan industri tempatan mereka bersaing dengan industri negara maju yang lebih kompetitif. Maka keadaan ini telah melihat keadaan yang tidak adil dimana negara maju menghadapi beban sosial dan negara membangun pula menghadapi kemungkinan kehancuran industri tempatan . Hal ini menampakkan ketidakrevelanan APEC itu sendiri sebagai sebuah forum kerjasama ekonomi yang untuk menyediakan satu ekonomi yang adil dan saksama bagi semua negara ahli.
Program-program APEC pada dasarnya mendorong kerjasama antarabangsa dan globalisasi, yang mana menonjolkan kerjasama melalui liberalisasi perdagangan antarabangsa agar arus perdagangan timbal balik semakin meningkat dan berjalan lancar. Dalam bidang perdagangan, program kolektif APEC secara bertahap adalah melakukan harmonisasi tarif untuk menghilangkan hambatan-hambatan perdagangan antarabangsa. Pengunaan tarif merupakan hal penting untuk mencapai tahap liberalisasi perdagangan yang tinggi. Liberalisasi perdagangan ini diyakini sebagai jalan pintas menuju kemakmuran masyarakat dan modernisasi sistem ekonomi yang terbuka. Oleh itu, seluruh negara-negara anggota APEC telah melaksanakan satu dasar ekonomi yang terbuka dengan harapan mendapatkan peluang yang lebih besar untuk produk-produknya di pasaran antarabangsa. Dari WTO, negara-negara maju dan membangun secara bersama-sama "dipaksa" membuka perekonomian dan pasaran dalam negeri melalui penurunan tarif. Tetapi proses ini tidak sepenuhnya lancar, bahkan tidak sedikit yang distortif serta tidak adil. Instrumen non-tarif, yang cenderung menghambat perdagangan, diberlakukan secara tidak adil untuk produk-produk yang datang dari negara-negara membangun. Bahkan negara maju seperti Amerika Syarikat masih menggunakan instrumen primitif bernama kuota, terutama untuk produk tekstil, yang masuk ke negara Adi Kuasa tersebut. Negara-negara maju cenderung membuka pasar produk-produk industri, yang menjadi kekuatan utamanya. Tetapi, produk-produk pertanian dijaga dengan ketat dan cenderung ditutup karena menjadi titik lemahnya. Jadi, sebenarnya tidak ada pembebasan hambatan perdagangan secara terbuka dan sukarela. Meskipun secara normatif ada kerangka perancangan mengenai liberalisasi, tetapi dalam realiti masing-masing negara mencuri kesempatan untuk melindungi produk-produknya.

Kesimpulan
Oleh itu, dapat dirumuskan bahawa APEC sebagai sebuah kerjasama ekonomi serantau yang lebih bersifat ‘open regionalism’ dan merangkumi satu kawasan serantau yang luas dengan jumlah penduduk yang paling banyak. Tidak dapat dinafikan bahawa APEC mempunyai banyak kelemahan yang perlu di atasi, namun begitu kejayaan APEC sebagai sebuah organisasi serantau tidak boleh diperlekehkan. Hal ini kerana, APEC telah berjaya dari segi meningkatkan taraf ekonomi negara-negara anggota dan kejayaan ini adalah amat bererti, kerana aspek atau focus utama APEC ialah untuk meraih kejayaan dalam bidang ekonomi walaupun sejak kebelakangan ini, APEC dilihat sudah lari daripada persimpangan mereka yang sebenar akibat tekanan daripada negara-negara dominan. Justeru itu, diharapkan APEC kembali kepada landasan yang sewajarnya apabila Matlamat Bogor telah berjaya dan mungkin juga setelah kejayaan matlamat ini pada 2010 dan 2020 APEC sudah lagi tidak relevan, hal ini kerana focus mereka yang paling utama ialah ke arah liberalisasi perdagangan.
BIBLIOGRAFI
Apec dan Perkembangannya, tarikh akses pada 27 Julai 2006 daripada http://www.dprin.go.id/ind/publikasi/apec.htm

Apakah yang dimaksudkan dengan kerjasama ekonomi APEC?, tarikh akses pada 25 Julai 2006 daripada http://www.apecseg.org.sg

Drysdale Peter. APEC: Cooperation from Diversity. Tokyo: Insititute of Developing Economies. 1995. hlm. 115

Henky Irzan, APEC dan Manfaatnya, dalam Majalah Buletin, Jilid 9(5)

Itoga S. APEC: Cooperation for Sustainable Development. Tokyo: Institute of Developing Economies. 1998.

Dian Trinsyah Djani, APEC masih kearah Matlamat Bogor. Tarikh akses pada 30 Julai 2006 daripada http://www.malaysiatoday.net

Osaka and the APEC Achievement. Tarikh akses pada 29 Julai 2006 daripada http://www.dfat.gov.au.

Deklarasi APEC 2005: Penyelesaian perundingan DDA bagi liberalisasi perdagangan, pelaburan menjelang akhir 2006. tarikh akses pada 27 julai 2006 daripada http://www.brunet.bn/news/pelita/23nov/berita12.htm

Yue C.S APEC Challenges and Opportunities. Singapore: Institute of Southeast Asian Studies. 2000

Findlay Christopher Hadi Soesastro. Reshaping the Asia Pacific Economic Order. London: Routledge Taylor and Francis Group. 1998
APEC Harus Kembali Perhatikan Kerja Sama Ekonomi. Tarikh akses pada 29 Julai 2006 daripada http://www.republika.co.id/online_detail.
Petri Peter Regional Co-operation and Asian Recovery. Singapore: Institute of Asian Studies, 2000.

Grunsven L.V. Regional Change In Industrializing Asia. Brookfield: Ashgate Publishing Company, 1998.

APEC untuk Ekonomi - PM -- Tolak Usaha Negara Maju Mahu Menjadikannya Forum Keselamatan. Tarikh akses pada 28 Julai 2006 daripada http://www.pmo.gov.my/website/web









.

No comments: