Wednesday, February 21, 2007

Media dan peranannya

IMPAK MEDIA BARU TERHADAP MASYARAKAT DAN KEHADIRAN MEDIA BARU DI KALANGAN MASYARAKAT

Pengenalan
Media menrupakan alat atau medium perantaraan komunikasi. Malahan media juga dikenali sebagai alat perhubungan, pelbagai jenis saluran, atau perantara komunikasi. Media boleh didefinisikan sebagai satu saluran yang mana sebahagian besar masyarakat dapat menerima atau mengakses kepada pelbagai maklumat dan hiburan. Pada era globalisasi, media memainkan peranan yang penting dalam kehidupan manusia. Dengan ini, media diaplikasikan sebagai medium yang menyalurkan segala sumber maklumat kepada semua lapisan masyarakat; terdapat tiga jenis media iaitu media tradisional, media elektronik, dan media baru.
Media baru adalah daripada satu bentuk plural atau majmuk. Perkataan ‘’medium’’ berasal dari 50 tahun dahulu. Manakala istilah’’The Media’’ merujuk kepada media komunikasi serta institusi dan organisasi yang merupakan tempat manusia bekerja, contohnya, dalam bidang media cetak, penyiaran, sinema, penerbitan, dan sebagainya. Media baru ini, terdapat dalam pelbagai genre seperti berita, soap opera, akhbar, dan lain lain. William Gibson menerangkan istilah media baru dengan membayangkan dunia seolah-olah tidak berbangsa kerana dikuasai teknologi elektronik yang menyebabkan masyarakat terkejar-kejar mencari sesuatu yang baru dan menwujudkan masyarakat sebagai manusia tanpa keperibadian yang tersendiri. Hal ini dilihat oleh Gibson sebagai sesuatu yang negatif. Manusia yang dicorakkan seolah-olah bersatu padu untuk membeli produk dan bukannya dipersatukan oleh budaya yang sama tetapi dilahirkan daripada perkongsian corak barangan yang sama digunakan.
Satu pandangan yang paradoks telah berlaku diantara William Gibson dan seorang lagi sarjana yang terkenal iaitu Mcluhan. Gibson melihat media baru dari sudut pandangan yang negatif, manakala Mcluhan pula melihat media baru ini dari sudut pandangan yang positif. Menurut Mcluhan, beliau melihat teknologi komunikasi baru sebagai sesuatu yang memperkembangkan pengalaman manusia.


Apa Itu Media Baru
Media baru dikaitkan dengan peralihan daripada moden kepada pascamoden. Menlalui media baru, contohnya internet, proses globalisasi dapat dipercepatkan dengan memecah sempadan dan negara, organisasi korporat, budaya, adat, identiti, dan kepercayaan. Di Barat, zaman industri pegeluaran digantikan kepada zaman maklumat ‘pasca-industri’, iaitu sesuatu peralihan dalam dunia pekerjaan, kemahiran, pelaburan, dan keuntungan.
Media baru juga membawa suatu kepercayaan bahawa teknologi membawa kemajuan sosial, pendidikan, membuka peluang baru dalam dunia komunikasi,dan dunia kreatif. Media baru semakin penting kerana sifatnya yang ‘inklusif’, menimbulkan suasana keterlibatan bersama. Oleh itu media baru merujuk kepada pengalaman tekstual baru iaitu genre baru, bentuk tekstual, hiburan, riadah, dan pola pengunaan media.
Melalui media baru, kita memperoleh perkara-perkara lain seperti komunikasi melalui computer (computer mediated communications) iaitu email, chat-rooms, web, telefon mobil,MUD (multi-user dungeons), dan sebagainya. Cara baru untuk mengedar dan mengunakan teks media yang banyak melibatkan interaktiviti dan format hiperteks seperti World Wide Web, CD-ROM, DVD, dan permainan komputer.

Internet
Secara amnya, internet (kependekkan daripada perkataan ‘inter-network’) ialah rangkaian komputer yang berhubung menerusi beberapa rangkaian. Manakala Internet ialah sistem komputer umum, yang berhubung secara sejagat dan mengunakan TCP/IP sebagai protokol pertukaran paket (packet switching communication protocol). Rangkaian internet yang terbesar dinamakan Internet. Cara menghubungkan rangkaian dengan kaedah ini dinamakan interworking.


Kemunculan Internet
Rangkaian pesat yang membentuk Internet bermula pada tahun 1969 sebagai ARPANET, yang dibangunkan oleh ARPA (United States Department of Defense Advance Research Projects Agency). Beberapa penyelidikan awal yang disumbangkan oleh ARPANET termasuk kaedah rangkaian tanpa-pusat (decentralized network), teori queying, dan kaedah pertukaran paket (paket switching).
Pada 1 Januari 1983, ARPANET menukar protokol rangkaian pusatnya daripada NCP kepada TCP/IP. Ini merupakan permulaan Internet yang kita kenali pada hari ini.
Pada sekitar 1990-an, Internet telah berkembang dan merangkaikan kebanyakkan daripada rangkaian-rangkaian komputer yang sedia ada. Pelbagai aplikasi internet, seperti pelayar web, FTP dan Telnet.


Internet Hari Ini
Internet dikuatkuasakan oleh perjanjian dwi atau pelbagai lateral ‘’multilateral’’ dan spesifikasi teknikal(protokol yang menrangkakan tentang perpindahan data antara rangkaian). Protokol-protokol ini disediakan berdasarkan perbincangan Pasukan Bertindak Kejuruteraan Internet (Internet Engineering Task Force-IETF) yang terbuka kepada umum. Badan ini mengeluarkan dokumen yang dikenali sebagai RFC (Request for Comments). Sebahagian daripada RFC dijadikan Piawaian Internet (Internet Standard) oleh Lembaga Rekabentuk Internet (Internet Architecture Board-IAB). Protokol-protokol Internet yang sering digunakan adalah seperti IP, TCP, UDP, DNS, PPP, SLIP, ICMP, POP3, IMAP, SMTP, HTTP, SSH, Telnet, FTP, LDAP, dan SSL.
Beberapa perkhidmatan popular di Internet yang mengunakan protokol di atas ialah E-mel, Usenet, Newsgroup, perkongsian fail( File Sharing), www( World Wide Web), Gopher, Capaian Sesi( Session Access), WAIS, finger, IRC, MUD, dan MUSH. Diantara semua ini, E-mel dan World Wide Web lebih kerap digunakan, dan lebih banyak perkhidmatan yang dibina berasaskannya, seperti senarai mel(Mailing List) dan Weblog. Internet memungkinkan adanya perkhidmatan masa-sebenar (real-time service) senarai web radio dan webcast, yang boleh dicapai di seluruh dunia. Beberapa servis Internet popular yang berdasarkan Sistem Tertutup[?] (Proprietary System),adalah seperti IRC, ICQ, AIM, CDDB, dan Gnutella.

Budaya Internet
Bilangan penguna Internet yang besar dan semakin berkembang, telah mewujudkan budaya Internet. Internet juga mempunyai kesan yang besar ke atas ilmu dan pandangan dunia. Dengan hanya berpandukan ejin gelintar seperti Google, penguna di serata dunia mempunyai capaian serta-merta kepada pelbagai maklumat. Berbanding dengan buku atau perpustakaan, Internet melambangkan penyebaran (decentralization) maklumat dan data secara ekstrem.


Capaian Internet
Negara dengan Capaian Internet yang terbaik termasuk Korea Selatan (50% daripada pendidikan mempunyai jalur lebar[broadband])dan Sweden. Terdapat dua bentuk Capaian Internet yang umum, iaitu capaian dial-up dan jalur lebar.

Pengunaan Internet di Tempat Awam
Internet juga semakin bijak digunakan ditempat awam. Beberapa tempat awam yang menyediakan perkhidmatan Internet termasuk perpustakaan dan Internet Cafe (dikenali juga sebagai Cyber Cafe). Terdapat juga tempat awam yang menyediakan pusat perkhidmatan berinternet seperti Kiosk Internet, Terminal Capaian Awam (Public Access Terminal), dan Telephone Web
Terdapat juga kedai atau restoran yang menyediakan capaian wireless seperti Wifi-Cafe(Starbucks dan Cofee Beans), penguna hanya perlu membawa komputer riba (notebook) ataupun PDA(Personal Digital Assitants), yang mempunyai kemampuan wifi untuk capaian ke internet.


Kegunaan Internet
Mengikut kajian yang telah dibuat, didapati sebab utama orang ramai mengunakan internet ialah untuk berkomunikasi, diikuti dengan mendapatkan maklumat, berhibur dan e-perdagangan.
Kebanyakkan orang yang mengunakan Internet menjalankan lebih dari satu aktiviti. Internet dapat menjalankan beberapa fungsi dan bertindak sebagai medium informasi, komunikasi, dan hiburan. Mengikut kajian yang dibuat pada tahun 2001 oleh Stanford Institute for the Quantitative Study of Society, menyatakan kebanyakkan penguna internet melakukan lebih dari 5 aktiviti berbeza apabila mengakses internet. Kebanyakkan penguna internet menlayari Internet bertujuan untuk berkomunikasi dan menjalankan penyelidikan.
Kebanyakkan orang tidak kira pangkat, umur, sosial, atau ekonomi menghabiskan masa mengakses Internet untuk menghantar e-mel dan mencari maklumat. E-mel, berita, dan maklumat menrupakan antara topik yang popular di kalangan penguna Internet. Remaja kebanyaknnya lebih gemar menghabiskan masa di dalam bilik ‘chat’. Terdapat 88% penguna e-mel bertukar mesej dengan kenalan atau keluarga mereka, mengikut penyelidikan yang dijalankan oleh Roper Starch Worldwide. Lebih kurang 48% penguna Internet di Amerika Syarikat berkomunikasi dengan rakan sepejabat mengunakan e-mel, 29% menyemak e-mel ketika menlakukan kerja di luar pejabat (out-station) dan 24% mereka yang melancong menyemak e-mel mereka.
Penguna internet gemar berkomunikasi secara online kerana penghantaran maklumat yang lebih pantas, menyeluruh dan pada kos yang rendah. Bagi sesetengah negara, e-mel lebih diminati dari medium komunikasi tradisional seperti telefon dan postal yang menlibatkan kos yang tinggi dan kredibilitinya diragui. 41% rakyat Kanada pada hari ini dikatakan mempunyai kemudahan berkomunikasi secara verbal di dalam Internet mengikut kajian yang dibuat oleh Media Metrix.
Web mengandungi pelbagai jenis komunikasi seperti `bulletin-board` dan `instant messaging`. Ropre Starch Worldwide mendapati 56% penguna internet di Amerika Syarikat berkomunikasi mengunakan `instant messaging` pada tahun 1999 berbanding dengan penguna ICQ iaitu 36%. Media Metrix pula melaporkan penguna ICQ ( I Seek You, an Online Chatting Program), seramai 12% terdiri daripada mereka yang berumur di bawah 12 tahun dan 26% penguna yang berumur di bawah 18 tahun.
Selain itu, Internet digunakan secara berleluasa untuk mendapatkan maklumat, berita, info melancong, e-dagang, membeli-belah, pengurusan kewangan, melabur, urusan perbankan, berhibur, mendengar muzik, dan bermain online game.



Impak Internet Terhadap Masyarakat
Pengunaan Internet menrupakan teknologi canggih dalam kehidupan manusia dewasa kini. Namun, pengunaannya memberikan impak terhadap masyarakat. Terdapat impak yang positif dan negatif akibat pengunaan Internet terhadap masyarakat.


Impak Positif Terhadap Masyarakat
Sistem Internet membantu mengangkat dan mempercepatkan kadar urus niaga
Ini dapat dilihat menlalui perkhidmatan `online` membolehkan orang ramai berurus niaga dari rumah atau pejabat dengan selesa, cepat, dan selamat. Contohnya, Maybank telah menawarkan perkhidmatan Maybank 2U.Com kepada penguna internet. Perkhidmatan Internet ini membolehkan pelanggan menguruskan akaunnya secara elektronik, selain membolehkan pelanggannya menguruskan jual beli saham di Bursa Saham Kuala Lumpur secara cepat dan mudah. Masyarakat juga berpeluang mengikuti keadaan dan perkembangan ekonomi dunia korporat serta pasaran saham dunia secara tepat dan cepat

Sistem rangkaian internet membekal dan menyebarkan pelbagai maklumat secara tepat tanpa batasan ruang
Pelbagai maklumat termasuklah maklumat tentang penemuan baru dan laporan eksperimen saintifik (sains tulen) dan sains perubatan dapat disebar serta diperoleh menerusi Internet. Internet dapat digunakan untuk mengendalikan pelbagai kursus-kursus pendidikan termasuklah pendidikan sains dan vokasional. Sebagai contoh, Open University dan Extension University di Amerika Syarikat telah mengendalikan pelbagai kursus latihan dan pendidikan secara global menerusi laman Internet

Sistem rangkaian internet mempelbagaikan kadar komunikasi dalam kehidupan seharian masyarakat
Internet membolehkan kita berkomunikasi dengan seseorang di setiap pelosok dunia secara pantas. Akibatnya, dunia menjadi semakin kecil. Ini cukup penting dalam era globalisasi ini. Pelbagai kemudahan Internet dapat digunakan untuk mempercepatkan komunikasi individu mahupun untuk tujuan perdagangan. Contohnya, terdapat kemudahan e-mel, telnet, dan world wide web(www).


Impak negatif Terhadap Masyarakat

Sistem rangkaian internet membantu menyebarkan unsur-unsur negatif kepada masyarakat
Penguna internet boleh meluncur ke laman lucah atau pronografi pada teriminal komputer. Akibatnya mereka akan terdedah kepada program seks dan program yang berunsur keganasan. Ini akan menruntuhkan akhlak anak muda-mudi di negara kita. Penguna internet yang muda dan kurang matang mudah dipengaruhi atau terikut-ikut dengan nilai-nilai budaya negatif yang terpampang dalam komuniti siber

Sistem rangkaian internet menimbulkan masalah keselamatan masyarakat dan negara
Internet dicipta untuk tujuan alir maklumat secara bebas. Oleh itu, maklumat rahsia individu, firma mahupun pihak kerajaan mungkin terbongkar dan disalah guna. Ini akan menjejaskan keselamatan individu, firma, dan kerajaan itu sendiri. Kegiatan menfitnah atau penyebaran kenyataan palsu dan bersifat propaganda akan mengancam kestabilan politik seterusnya memberi ancaman kepada keselamatan negara secara khususnya. Laman perdagangan yang mengunakan kad kredit untuk tujuan urusniaga tidak selamat dan jenayah siber boleh mengakibatkan kehilangan wang yang tidak kurang nilainya.

Pengunaan internet secara kerap boleh merenggangkan hubungan keluarga
`Penagih` Internet mengakibatkan suami isteri mengabaikan rumah tangga serta tanggungjawab keluarga di rumah. Kesibukan seseorang itu melayari Internet, interaksi menerusinya menyebabkan gejala pemencilan diri dan kurang hubungan bersemuka. Contohnya, Cyber Pack .

Pengunaan internet boleh menjejaskan kesihatan mental
Akibat daripada pengunaan Internet yang terlalu kerap dan lama boleh merosakkan mata penguna internet mengunakan komputer kerana pendedahan langsung kepada sinar radioaktif dan sebagainya. Sistem saraf turut terganggu dan ini akan menjejaskan kesihatan seseorang.

Menwujudkan masyarakat yang bergantung sepenuhnya kepada teknologi internet
Menlahirkan satu masyarakat yang terlalu bergantung kepada pengunaan Internet. Minda masyarakat akan membeku atau membantutkan daya inovatif, kreativiti, dan keupayaan berfikir. Masyarakat juga menjadi malas untuk berfikir dan mencipta sesuatu kerana melalui Internet mereka dapat mengakseskan pelbagai maklumat. Istilah lain yang digunakan oleh masyarakat yang bergantung sepenuhnya kepada teknologi Internet ialah `cough potato`.


Kesimpulan
Sistem rangkaian Internet yang berkembang pesat ini memainkan peranan yang penting dalam kehidupan manusia dan dalam konteks pembangunan masyarakat serta negara. Walau bagaimanapun, kawalan yang lebih efektif harus dirancang untuk mengelakkan penyalahgunaan Internet kerana perkara ini membawa kebaikan dan keburukan kepada masyarakat. Hal ini kerana teknologi Internet dapat membawa manfaat yang besar dari segi perubatan, sosial, ekonomi, dan politik. Penguna internet harus sedar peranan dan implikasi akibat pengunaan kemudahan Internet khususnya menuju wawasan 2020.


KEHADIRAN MEDIA BARU DALAM KEHIDUPAN PENDUDUK MALAYSIA


Pengenalan

Astro merupakan salah satu televisyen satelit yang menyiarkan siaran berbayar kepada individu yang melanggannya. Astro menyediakan perkhidmatan televisyen berbayar dan multimedia akan melaburkan kira-kira RM300 juta dalam tempoh tiga tahun akan datang(bermula pada 20, Julai 2005, Bernama) bagi membangunkan saluran utamanya dalam bahasa melayu, mandarin, dan tamil. Saluran ini akan tersedia kepada pelanggan astro yang dijangka mencecah 3 juta orang pada tahun 2008. Astro yang kini mendapat lebih 400,000 ribu pelanggan baru dalam jangka masa setahun, yakin mendapat 300,000 ribu pelanggan bersih setahun bagi tempoh beberapa tahun akan datang. Ini ditambah lagi apabila Astro mencatatkan keuntungan sebelum cukai sebanyak RM 182.272 juta bagi tahun kewangan yang berakhir pada 31 Januari 2005. Keadaan menunjukkan bahawa Astro mempunyai pengaruh yang amat besar dalam dunia teknologi kini.
Astro wujud disebabkan kecanggihan teknologi terkini dan negara yang semakin maju. Namun kehadiran Astro sebagai salah satu media baru sedikit sebanyak memberi impak yang besar sama ada negatif ataupun positif kepada masyarakat Malaysia. Antara impak negatif kepada masyarakat ialah kemasukan cerita-cerita dari negara Barat, Amerika Latin, Filipina, dan Thailand yang mengandungi unsur-unsur seks atau unsur-unsur lain yang boleh menganggu keharmonian negara. Rancangan-rancangan seperti ini berupaya menarik jutaan peminat tersendiri kerana memaparkan kisah cinta, perebutan harta, aksi berunsur seks yang sememangnya wanita dijadikan sasaran dan bentuk-bentuk hiburan yang lain. Keadaan ini memberi kesan negatif kepada masyarakat kerana mungkin mereka mudah terikut-iut dengan perlakuan seperti itu terutamanya di kalangan kanak-kanak. Apatah lagi masyarakat Malaysia lebih terkenal dengan sikap ketimurannya. Ini boleh mengundang pelbagai jenis penyakit sosial kerana tidak membataskan pergaulan. Sepatutnya, sebagai stesen yang menjadi laluan rancangan dari luar, Astro harus bijak memainkan peranan untuk mengawasi unsur-unsur yang boleh menganggu keharmonian masyarakat.

Kesan Negatif Astro
Kesan negatif seterusnya ialah boleh menyebabkan perkauman antara kaum di Malaysia. Masyarakat tidak menolak rancangan Cina atau India tetapi kebimbangannya ialah isi kandungan yang menyentuh hal-hal sosial dan politik yang boleh menjejaskan keharmonian dan mengundang kegelisahan, kerana ada elemen yang berbau perkauman. Ini disebabkan Malaysia merupakan sebuah negara yang bermasyarakat majmuk yang terdidi daripada pelbagai kaum seperti Cina, India, Melayu, dan sebagainya. Oleh itu, disebabkan adanya isi kandungan yang menyentuh soal kaum masing-masing menyebabkan mereka mudah sensitif dan boleh menimbulkan pergaduhan dan rusuhan kaum. Ini menjadikan masyarakat berada dalam keadaan yang tidak selesa dan boleh memusnahkan kehidupan bermasyarakat.

Kesan Positif Astro
Walaupun, Astro menyajikan rancangan yang berunsurkan negative, namun tidak dapat dinafikan bahawa Astro juga banyak menyalurkan rancangan yang berunsur ke arah positif. Dalam menghadirkan diri ditengah-tengah gelombang teknologi maklumat dan dasar langit terbuka, rakyat tetap memerlukan sajian yang boleh mengukuhkan jati diri sebagai bangsa yang merdeka. Astro juga banyak menyiarkan rancangan-rancangan yang berilmu dan menyajikan mutu siaran yang jauh lebih baik daripada stesen biasa. Rancangan seperti `discovery` menjadikan masyarakat banyak mengetahui perkara yang tidak diketahui dulu sama ada di dalam atau luar negara. Ini menjadikan masyarakat Malaysia yang berilmu tinggi dan tidak ketinggalan dalam semua perkembangan yang berlaku.
Kesan positif yang seterusnya ialah Astro menyediakan rancangan yang dapat menanam keazaman yang tinggi walaupun dalam bentuk hiburan seperti Akedemik Fantasia yang sememangnya mendapat tempat dihati masyarakat Malaysia. Rancangan hiburan seperti ini dapat menanamkan satu keazaman dalam diri individu yang ingin menjadi seperti pelajar AF. Ini dapat melahirkan bakat-bakat baru yang dahulunya menyembunyikan bakat yang dianugerahkan. Oleh itu Astro juga menjadi saluran sebagai mengetengahkan bakat yang ada. Ini dapat menlahirkan artis-artis baru yang sememangnya berbakat dan dapat mengharumkan nama Malaysia dimata dunia.

Jenis-jenis Media Baru

Pengenalan
SMS(Short Message Service)
Salah satu media baru ialah SMS. Sebut sahaja SMS hampir semua orang tahu dan faham apa fungsinya walaupun tidak tahu apa ertinya yang sebenar. Sehingga mereka yang tidak tahu membaca dan menulis, fasih atau lancer menyebutnya. SMS atau panggilan penuhnya ialah `short message service` dan dengan lebih ringkas disebut SMS (perkhidmatan pesanan ringkas). SMS merupakan system perhubungan mengunakandata melalui alat telekomunikasi telefon bimbit(mobile phone). SMS merupakan cara berhubung paling popular pada masa kini selain bercakap melalui telefon bimbit yang boleh dilakukan bila-bila masa dan dimana sahaja kita berada di luar negara. Demikian canggihnya teknologi perhubungan masa kini
Setiap alat teknologi mempunyai impak yang negatif dan positif kepada penguna. Hal yang sedemikian memang tidak boleh dinafikan. Begitu juga dengan SMS, impak yang positif boleh diguna pakai manakala yang negatif hendaklah ditafsirkan terlebih dahulu

Impak Positif
Impak yang positif daripada pengunaan SMS ialah memudahkan penyebaran maklumat tanpa mengira jarak dan tempat. Selain cepat, SMS juga murah berbanding dengan membuat panggilan telefon. Seseorang penguna bukan sahaja boleh berkomunikasi malahan boleh mengirimkan dan menerima gambar-gambar seumpamanya. Bagi pihak-pihak tertentu, SMS merupakan peluang baik untuk kepentingan perniagaan mereka. Sebagai contoh, ramai penguna pada hari ini turut terpancing untuk membuat undian atau`vote` melalui SMS bagi rancangan hiburan.
Selain itu, melalui SMS juga penguna boleh menderma kepada sesuatu badan kebajikan. Perkara ini dengan menaip nombor akaun dan jumlah yang ingin didermakan dan seterusnya hantar SMS kepada pihak berkenaan. Contohnya seperti yang dianjurkan melalui rancangan Bersamu anjuran TV3. SMS juga dapat meningkatkan hubungan komuniti bagi masyarakat kurang pendengaran. Contohnya Syarikat Nokia meneruskan usaha mendekatkan golongan cacat pendengaran kepada teknologi mudah dengan memperkenalkan perbualan SMS, demonstrasi serta promosi istimewa rangkaian telefon bimbit. Wujudnya teknologi mudah alih SMS membolehkan ahli keluarga berhubung dengan anggota keluarga yang menghadapi masalah kurang pendengaran atau cacat pendengaran.
Menerusi pengunaan SMS juga, satu sistem yang diperkenalkan oleh syarikat aplikasi mobil, Digital Tempro Sdn Bhd iaitu membolehkan pemandu membuat bayaran letak kereta yang cukup mudah menlalui telefon mobil. Sistem bayaran letak kereta itu dikenali SMSnPark yang diperkenalkan oleh Majlis Perbandaran Petaling Jaya(MPPJ). Sistem SMSnPark merupakan sistem yang pertama di Asia Tenggara yang mengunakan khidmat SMS tanpa membabitkan sebarang tiket. Sistem ini memudahkan penguna kerana tidak perlu membayar dengan wang syiling. Pemandu yang mengunakan sistem SMSnPark perlu mendaftarkan akaun prabayar melalui `Forecash Prepaid System` milik Digital Tempo.
Forecash Prepaid System adalah servis pembayaran bergerak yang mengunakan nombor telefon mobil untuk identifikasi dan pengesahan bagi membuat pembayaran secara mudah serta selamat dan sistem itu akan diaktifkan apabila penguna berdaftar sistem itu akan diaktifkan apabila penguna berdaftar menghantar SMS. Selain itu, melalui SMS juga seseorang boleh menyemak dan membayar saman.


Impak Negatif
Memang tida boleh dinafikan SMS mempunyai impak negatif. Antaranya ialah merosakkan Bahasa Melayu kerana pengunaan bahasa rojak dan singkatan perkataan yan berleluasa. Contohnya perkataan kelas akan ditaip `kls` dn perkataan Inggeris pula, contohnya ‘’see you later’’ hanya di taip ‘’C U later’’ dan sebagainya. Keadaan ini memberi kesan kepada pelajar dan sesetengahnya terbawa-bawa dalam penulisan secara formal.
Salah satu keperluan atau kemudahan perhubungan yang turut membantu melicinkan tugas dan urusan seharian. Oleh kerana itu, ada pihak yang tidak sabar-sabar berSMS semasa memandu kereta. Sikap ini turut mengundang bahaya dan adakalanya mengundang kemalangan jalan raya, kerana hilang tumpuan semasa memandu. Menlalui SMS juga, terdapat pihak yang mempunyai agenda tertentu menyebar fitnah atau propaganda yang boleh menjatuhkan sesuatu pihak.
Terdapat juga penguna yang tidak bertanggungjawab melafazkan cerai melalui SMS dan keadaan ini menimbulkan keraguan serta kesahihan. Sememangnya SMS menguntungkan kerana menjadikan urusan lebih cepat dan mudah, namun mempunyai kesan negatif. Keadaan ini bergantung kepada sikap individu itu sendiri.

No comments: